Thijs en Simone op wereldreis!

Outback

Inmiddels is het maandag 28 augustus en zitten we midden in de Outback, om precies te zijn in Alice Springs, the red centre of Australia. Maar voordat we hier afgelopen zaterdag zijn aangekomen met ons campertje hebben we nog van alles meegemaakt aan de oost - kust.

Nadat we Whitsundays achter ons hadden gelaten reden we richting Townsville. We rijden en lopen een rondje door de stad. We kijken waar de ferry opstap plaats naar Magnetic Island is. We rijden een stukje de stad uit, en overnachten op een camp area bij een groot tankstation. Er is daar een luxe lounge room met een xxxxxl tv scherm. We kijken naar de Olympics en laden onze apparatuur op. De volgende dag rijden we naar de ferry, we gaan 4 dagen naar Magnetic Island. We verblijven in X - Base, dat had Simone nog geregeld tijdens haar werk periode in Sydney. De camper staat veilig geparkeerd na 2 keer op en neer lopen van Thijs. Eenmaal aan wal, pakken we de bus naar Base. Via allerlei kleine straatjes stappen we uit bij Base. We hebben eigen huisje, met zee zicht.
De 1e dag is een relax dag, we kopen een internet kaartje (we dachten dat gaat vast sneller, dan ons eigen internet stickje) om alle foto's te uploaden en te verzenden. Maar dat was helaas niet zo, Thijs was de hele dag chagrijnig omdat het allemaal niet wilde lukken.

Simone had ondertussen haar zinnen gezet op de Topless Barbie auto's die ze hier verhuren. En ja hoor; de volgende dag huren we een Topless Barbie autootje. Ja jullie lezen het goed, als Barbie en Ken gaan wij het eiland verkennen. Hier hadden we maar een kwartiertje voor nodig aangezien het eiland maar 1 grote hoofdstraat heeft met een aantal zei straatjes. We scheuren van de ene kant van het eiland en weer terug en dat een paar keer op de dag. Ondertussen stoppen we verschillende keren. We lopen een historische bush walk en zien wilde koala's. Vervolgens gingen we picknicken op het strand. En tegen de avond genoten we van de fijne en leuke dag tijdens de zonsondergang.
Wat hebben we gelachen in dat Barbie autootje zeiden we op onze weg terug op de ferry.

Na een super de lekkere verse juice en warme appel-sultana muffin op een terrasje in Townsville, rijden we in 2 dagen naar Cairns. We hadden in Cairns een camping gespot in ons grote sinterklaascampingboek (een goed lingo woord) maar bij aankomst bleek er geen plaats meer te zijn, jammer zag er namelijk erg leuk uit! We besluiten om 40minuten terug naar Cairns te rijden en daar een camping te zoeken. Misschien was dit maar beter ook, we vonden een super de luxe camping met alles er op en aan. Daar houden we het wel 2 nachten uit. Op de weg naar de volgeboekte camping, maakte we verschillende stops, we zagen een mooie waterval in het regenwoud. We wilde een rondje maken met de sky train net boven Cairns, wij vonden dat veel te duur en besloten dat niet te doen.

Op de camping hebben we het goed naar ons zin, we zwemmen, tennissen en Simone weet van Thijs te winnen met een potje midget golf. Dit moest vertelt worden

Wink
We gaan een middagje naar het centrum van Cairns. Een toeristisch plaatsje. We lopen langs een Skydive shop, we kijken elkaar aan. Zullen we gaan skydiven? Ja kunnen we wel gaan doen. We boeken onze jump, in Mission Beach op de weg terug naar Townsville.

En dan toch wel een van de vele mooie momenten die we beleefd hebben. We gaan duiken en zwemmen met schildpadden. Met de Passions of Paradise varen we in een paar uur naar een privé stuk in het Great Barrier Reef. We maken een proefduik van 10 minuten, dit hield in net kopje onderwater met je duik materiaal en oefenen met je materiaal. Na 10 minuten kwam de dive master naar je toe gezwommen: duim op (ga je mee duiken, 30 minuten naar 5 meter diepte) duim naar beneden (ga terug naar de boot) Simone had de smaak te pakken en keek Thijs en de dive master aan wat gaan we doen. Thijs gaat mee, geheel tegen zijn eigen verbazing in vond hij het fantastisch. Wat een mooie kleuren en hele mooie vissen. Maar de schildpadden dat was toch wel echt bijzonder. We komen weer boven en Thijs verbaasd zich: is het al voor bij. Thijs gaf van te voren aan absoluut niet mee naar beneden te gaan. Hij kan niet klaren (druk van je oren halen) Maar dit bleek gelukkig allemaal goed te gaan. Wanneer gaan we weer zeiden we, de volgende keer op Curaçao wie weet... Daar moeten we ook nog een keer naar toe

Wink

Na deze onvergetelijke trip rijden we nog een klein uurtje terug zuidelijker. Voor dat we verder rijden maken we een super snelle pitsop, (hier had Jos verstappen in zijn jaren nog wat van kunnen leren). Simone rent hard op haar sloffen de supermarkt binnen en koopt hamburgers en worstjes. Ondertussen stelt Thijs de Tom Tom in en draait de camper. We willen gaan BBQen in Mission Beach op het strand. We komen aan op de camp area en praten nog lang na over onze duik van vanmiddag, de volgende ochtend rijden we door naar Mission Beach.

Het is bewolkt dat is geen goed teken, overigens de 1e dag sinds we vertrokken zijn uit Sydney. We horen aan de desk dat er vandaag niet gesprongen is vanwege de bewolking... Dat is nog minder nieuws maar te begrijpen. Wij hopen op goed weer voor morgen maar zijn er bang voor. Daar gaan onze BBQ avonturen op het strand, dus maar in de pan bakken. We eten ons misselijk aan het vlees. We hebben nog meer dan de helft over. Kunnen we morgen gaan Skydiven?

We worden wakker om 6 uur, we moeten om 7 uur bij de desk staan. Het is super bewolkt en het heeft net geregend. Dat gaat het niet worden, en inderdaad dat ging hem niet worden. Helaas, we krijgen netjes ons geld terug en misschien kunnen we het nog een keer proberen in Sydney. We besluiten om terug naar Townsville te gaan rijden waar we al eerder gestaan hebben. Dit betekend het einde van een super tijd aan de oost - kust van dit mooie land.

De outback staat ons te wachten, na een goede nachtrust zijn wij er klaar voor.
2074 km naar Alice Springs. We doen hier 4 dagen over. Toen we eenmaal afslag Charters Towers namen bij Townsville begon de Outback. Je kan zo ver kijken als je maar kunt er niks te bekennen. Af en toe wat wilde dieren, struisvogels, koeien en natuurlijk kangaroo's en hele lange vrachtwagens (53 meter lang, 'roadtrains' die scheuren met 130 over de 1 baans weg). En als je dan na 300 km iets ziet zijn het 1 tot 10 huizen en een tankstation waar ze de prijzen weten, of een MC Donalds. Waar je 100km terug een groot bord van zag staan langs de weg. Dat zou lachen zijn, zie je in Eindhoven een reclame bord van de MC 100km aan de rechterkant. Dan ben je bijna in Amsterdam! Het was af en toe wel gevaarlijk, zeker het stuk na MT Isa. We zien heel veel rook. Dat moet een bosbrand zijn. We komen dichter en dichter bij. Ja hoor een fikse brand (zacht uitgedrukt) we gaan langzamer rijden en zien de vlammen op onze rijstrook staan... Wat nu? Foto's maken en filmen!! Dat hebben we op beeld, check. We rijden inmiddels stapvoets, en in de auto werd het een behoorlijke sauna. We moeten rechtdoor, naar Alice Springs. Er is geen brandweer te bekennen. Dan zien we 1 auto tegemoet komen rijden, hij komt er heel uit. Oké dat moet lukken dacht Thijs, koplampen gaan aan, groot licht gaat aan hand op de toeter en rijden. Simone blijft ondertussen foto's maken. Het zweet staat op ons voorhoofd. Gelukkig we zijn er door heen, niet heel veel later komen er 3 auto's met caravan tegemoet aan. Thijs waarschuwt, door met zijn lampen te flitsen. Het wordt opgepakt met een zwaai. Volgens mij is dit nog niets, zeggen we. De Aussie's rijden op hun gemak of er niks aan de hand is. In Nederland wordt de snelweg afgesloten in beide kanten en komt er extra journaal. En hier is geen brandweer te bekennen. Dit was het meest bange moment wat wij tot nu toe meegemaakt hebben. Het werd even spannend. Kilometers lang zien we afgebrande natuur. Maar we liggen weer op koers. We zijn in Alice Springs aangekomen zonder enig probleem. Eenmaal het sign welkom in Alice Springs voorbij, zien we een slapende Aboriginal langs de weg liggen. Hij ligt met zijn hoofd op de witte streep. Het moet niet gekker worden...
We staan 2 nachten op een camping. We komen tot rust na deze dagen on route.
Zondag ochtend worden er gratis pancakes gebakken in de campkitchen die slaan wij natuurlijk niet over. Die waren lekker. Vandaag zijn we van camping naar het hostel verhuisd.
We verkennen het centrum van Alice Springs, we zorgen dat de 2 accu van onze camper wordt vervangen en maken ons klaar voor onze 3 daagse camptour maken naar Uluru en Kings Canyon.

Vrijdag rijden we in 2 weken weer terug naar Sydney (ons 2e thuis) via Adelaide en Melbourne.

We hebben het erg naar ons zin!

Tot de volgende keer,
Thijs & Simone

Gerard Vaes

Gezellig verhaal. Zwemmen met schildpadden lijkt mij super. Jullie hebben al heel veel kilometers afgelegd in jullie camper en veel gezien. Geniet!

Elly

Lieve Thijs en Simone,
Allemensen wat beleven jullie ontzettend veel!!We hebben de kaart erbij gehaald en reizen zo mee,de ervaringen volgen elkaar op en zijn indrukwekkend.
Dank voor de lieve kaart.Geniet met volle teugen....maar ook een fijn idee dat we jullie binnenkort weer kunnen zoenen!
Liefs, Jan Elly.

Robert

Hey jongelui,
Wat maken jullie toch schitterende dingen mee, en niet te vergeten die foto's, prachtig.
blijf samen vooral genieten van al die mooie dingen die jullie al hebben gezien en nog gaan zien.

mama van Thijs

Wat een geweldig verhaal weer! Ik hield t weer niet droog, tis toch wat.. En die Thijs is zo herkenbaar, heerlijk, zie t al helemaal voor me :) Het wordt ook allemaal zo leuk beschreven. Enne.. Curacao?? Kom eerst maar eens naar huis.
Nog een paar weekjes en dan kan ik jullie eindelijk weer eens lekker knuffelelen ;)
En complimenten voor waar jullie nog allemaal aan gedacht hebben ivm met de mensen thuis.
Geniet nog even ook van Amerika en kom veilig thuis aub! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX