Thijs en Simone op wereldreis!

Druk, druk, druk...

De afgelopen tijd zijn we samen druk bezig geweest met het plannen van onze reis door Australië. Het beloofd heel veel moois! We vertrekken 14 juli in onze rijdende 5 sterren hotelkamer oftewel een 3 persoons campertje, die we gaan huren voor 63 dagen.

We dachten eerst aan kopen en weer verkopen maar aangezien het dan winterseizoen is, is het veel goedkoper om te huren. En alle verzekeringen en de nodige extras zitten er allemaal al bij.

Als ze hier spreken over winter, is het gemiddeld zo’n 7 graden… Dat overleven we dus wel;) Gelukkig rijden wij naar het noorden van het land daar kennen ze geen winter alleen een “ wet/dry” season. Daar zal het dus lekker weer zijn en hopen we nog wat meer zon mee te pikken.

We verlaten Sydney en rijden richting het noorden, Cairns. Tijdens deze bekende backpackers route gaan we verschillende uitstapjes maken. We gaan als eerste naar Fraser Island. Je kunt daar alleen komen met een 4x4 voertuig.
Het wordt een soort jeep safari maar dan op het strand. Het is 4 nachten waarvan de 1e en de laatste nacht in een hostel op het vaste land en de 2e en 3e nacht op het eiland in een tentje. We maken een 3u durende tocht op scooters die omgebouwd zijn tot “echte Harley’s” rondom Agnes water en Seventeen Seventy.

Aangezien wij beiden fan zijn van Expeditie Robinson moeten we dit voor 2 dagen ook mee maken. De tour heet 1770 Castaway. We stappen met 6 andere personen in een klein water vliegtuigje die dropt ons inclusief picknickmand (de luxe versie) op een of ander strand bij het plaatsje Seventeen Seventy, en genieten daar van de rust. Zelf vuurtje stoken op het strand slapen aan zee dat wordt een uitdaging.

Aangezien we op deze route de wereld bekende Whitsundays tegen komen mogen we die ook niet links laten liggen. De Whitsundays staan bekend om zijn witte stranden. We varen met een boot langs verschillende stranden waar je kunt snorkelen waaronder Whitehaven Beach. We slapen 2 nachten in het Hook Island Beach Resort. Aangezien Simone bij X-base werkt en de mooiste X-base op Magnetic Island is moeten we daar ook naar toe. Kamer met uitzicht op zee, maar dan ook echt direct aan zee. 2 passen zetten en je staat in het water.

Eenmaal in Cairns aangekomen gaan we 1 dag op een catamaran. Hij vaart met de motor richting het Great Barrier Reef, naar een privé stuk. Je hebt daar de mogelijkheid om te snorkelen of om te duiken.

Eenmaal huiswaarts gaan de zeilen omhoog gaat de motor uit en zeilen we terug. Zo hebben we de ultieme mogelijkheid om het mooiste koraal ter wereld te aanschouwen. Nadat we de oost kust achter ons hebben gelaten, zetten we koers richting Alice Springs.Dit wordt ruim 2000 km door de woestijn crossen oftewel de outback in!! We doen dit natuurlijk niet in 1 dag maar zullen verschillenden dagen hier over doen.

‘s nachts rijden dat wordt ons afgeraden wegens de kans op aanrijding van een Kangaroo, zogenaamde “road kill”. Ook kregen we een slimme tip; “meld je aan bij het politie bureau zodra je de outback in gaat en meld je weer af als je op de plaats van bestemming bent aangekomen” Af en toe tanken is op deze weg ook een must aangezien je lange tijd geen benzine station tegen komt. Nadat we deze lange rit achter de rug hebben, verblijven we een aantal dagen in de regio Alice Springs en Uluru (rode rots). Uluru is het hartje van Australië en in de zomer het warmste plekje.

Daarna wacht er ons ook nog een lange rit, nouja minder lang als die vorige deze keer naar Adelaide. Eenmaal de woestijn uit komen we weer in de “bewoonde” wereld.

Het laatste gedeelte van onze trip, gaan we de Great Ocean Road rijden tussen Adelaide en Melbourne. Deze start bij Port Fairy en eindigt bij Torquay. Deze route gaat helemaal langs de kust. En staat bekend om zijn 12 Apostels.Tussen Adelaide en Melbourne zullen we ongeveer 3 weken blijven. Vanuit Melbourne rijden we naar de Blue Mountains. Aangezien het nu erg veel regent in de Blue Mountains en steeds kouder begint te worden en er in juni/juli een kleine kans is op sneeuw. Gaan wij hier pas naar toe als laatste van onze reis. Wij willen geen sneeuw zien;)! De Blue Mountains liggen op ongeveer 3 uur rijden van Sydney. Een van de hoogtepunten tijdens dit bezoek aan de Blue Mountains zijn de 3 sisters. We gaan daar een aantal dagen op een camping staan in het plaatsje Katoomba.

Het klinkt nu al zo goed, maar we werken nu nog even keihard om zoveel mogelijk centjes bij elkaar te krijgen. Ja jullie lezen het goed. Thijs is ook aan het werk eindelijk! 1,5 week geleden na het hardlopen ging de telefoon: Seafolly; can you start tomorrow at 11am? Ow yeah!!! En op die zelfde dag had Thijs ook nog afgesproken om ’s avonds met Mark te gaan tennissen, na 4 maanden geen racket meer vast gehad te hebben. Ging het behoorlijk, vul dat zelf maar in. Sindsdien werkt Simone zon 30u in de week en Thijs werkt maandag t/m vrijdag 40u. Voor de komende 3 maanden hopen we beiden nog zoveel uren te kunnen werken want dat is per week maar weer afwachten.

In de weekenden die we af en toe samen vrij zijn ondernemen we van alles, afgelopen zondag zijn we met de ferry naar Manly gegaan. Dat was erg leuk met name het tripje daar naar toe. We hadden mooi zicht op de skyline van Sydney. Het strand was niet zo bijzonder maar de leuke boulevard en het plaatselijke marktje was gezellig. We hadden lekkere broodjes en andere lekkere dingen bij want we moesten vieren dat Thijs eindelijk een baantje heeft.

In onze foto serie staan enkele foto’s van de trip die we gaan maken en het dagje naar Manly.

Liefs Thijs & Simone

Elly

Lieve Simone en Thijs,
Mooi om een berichtje te lezen al houden Roel en Jolein ons ook goed op de hoogte.
Fijn nu beiden aan het werk. Jullie plannen zien er geweldig uit , we reizen mee.
Álle goeds,
Liefs,
Jan Elly.

Elly

groetjes!!!

Nellie Bots

Wat een reis. Jullie gaan veel zien en meemaken. Knap hoor dat jullie dit allemaal oppakken. We zijn trots op jullie.

mama van Thijs

Ben ook zoooh trots! X